Onboarding: binden, boeien en betrekken van nieuwe medewerkers

Onboarding draait zowel om de organisatie als om de nieuwe medewerker. Het is geen eenrichtingsverkeer waarbij je alleen maar informatie naar de nieuwe medewerker verzendt, zodat hij of zij operationeel aan de slag kan. Onboarden is namelijk méér dan een inwerkperiode, maar daar zijn de voordelen ook zeker naar.

Pak vroegtijdige uitstroom aan

Onboarding is de eerste stap in een samenwerking tussen een organisatie en haar nieuwe medewerkers. Een goed onboardingtraject zorgt enerzijds voor een snellere kwalitatieve inzetbaarheid van medewerkers en anderzijds zorgt het voor een hogere mate van betrokkenheid bij nieuwe medewerkers waardoor de vroegtijdige uitstroom van personeel daalt.

Met onboarden voorkom je namelijk dat medewerkers binnen korte tijd vertrekken, waardoor weer nieuwe mensen moeten worden aangetrokken. Een scenario dat veel tijd van zowel organisatie als medewerkers vergt en bovendien veel kosten met zich meebrengt. 

Creëer betrokken medewerkers met onboarding

Een goed onboardingprogramma zorgt er voor dat je de nieuwe medewerker boeit, bindt en betrekt bij de organisatie. Kortom, de medewerker voelt zich thuis, voelt zich zelfverzekerd in zijn rol en is trots op zijn werkgever. En die betrokken medewerkers presteren vaak beter, verzuimen minder en vertrekken minder snel uit de organisatie. Ontvang  nieuwe medewerkers vanaf het eerste contactmoment op een gastvrije wijze en ga met elkaar een duurzame relatie aan.

Preboarding, onboarding en postboarding

Wij zien bij Educared drie fasen in een onboardingprogramma. Elke fase staat voor een bepaalde periode, waarbij wij rekenen vanaf het moment dat de handtekening onder de arbeidsovereenkomst is gezet. Uiteraard is het verstandig om onboarding naadloos aan te laten sluiten op de werving en selectie procedure en activiteiten, zodat de verwachtingen van de nieuwe medewerkers aansluiten op de werkpraktijk.

Preboarding

Voordat de reis daadwerkelijk van start gaat, moet de reis goed worden voorbereid. Een eerste kennismaking met de organisatie die plaatsvindt vóór de eerste werkdag. Deze fase noemen we ‘preboarding’ en start zodra de handtekening is gezet op de arbeidsovereenkomst.

Een belangrijk onderdeel van deze fase is dat de medewerker zich welkom voelt en uitkijkt naar de eerste werkdag. Je geeft de nieuwe medewerker het vertrouwen de goede keuze te hebben gemaakt. Bovendien verstrek je informatie die noodzakelijk is om te weten, voordat de eerste werkdag zich aandient. Zo voorkom je vervelende verrassingen voor de nieuwe medewerker.

Onboarding

De medewerker is aan boord bij je organisatie. Het is de eerste werkdag van de medewerker en de reis gaat beginnen. Deze fase duurt vaak vier tot twaalf weken. Deze fase staat in het teken van het leren kennen van directe collega’s, de werkwijze bij de cliënten, de organisatie (zowel de structuur, cultuur en processen), de functie, maar staat ook in het teken van de medewerker zelf. ‘Wat is mijn rol?’, ‘Wat wordt er van mij verwacht?’ en ‘Wat mag ik van de organisatie verwachten?

In deze fase kun je op allerlei verschillende interactieve manieren informatie overbrengen aan de medewerker én het gesprek met de nieuwe medewerker aangaan. Bied informatie aan op het moment dat de medewerker daar behoefte aan heeft en laat hem of haar zien wat de voortgang is in het programma.

Postboarding

Waren de eerste maanden nog spannend en nieuw, nu begint het wat meer te wennen. De fase van postboarding, ofwel ‘aan boord blijven’ is aangebroken. Het is tijd om aandachtig terug te kijken op de eerste arbeidsmaanden en te blijven investeren in persoonlijke ontwikkeling. Een goed moment om met elkaar vooruit te kijken in de toekomst, zodat (groei)mogelijkheden worden besproken en duidelijk wordt wat je te bieden hebt als werkgever.

Creatieve oplossingen

De fasen van het onboardingprogramma kunnen op allerlei creatieve manieren en met laagdrempelige oplossingen uitgewerkt worden. Denk aan korte instructievideo’s voor systemen, welkomstvideo’s, een buddy-programma, e-learning, microlearning in de vorm van infographics of interactieve quizes om te kijken of je alles goed begrepen hebt. De mogelijkheden zijn legio! En dat alles in een bepaald thema en/of huls gegoten, zodat er voldoende samenhang is, logische opvolging en duidelijk inzicht op de voortgang.

Samen met jou kijken we wat het beste bij jouw zorgorganisatie én medewerkers past, zodat het onboardingsprogramma aansluit op de wensen, behoeften én uiteraard de werkvloer.

Nieuwsgierig?
Neem vrijblijvend contact met ons op
voor een afspraak



Neem contact op