Boeien, begeleiden en binden

Onboarding draait zowel om de organisatie als om de nieuwe medewerker. Het is meer dan eenrichtingsverkeer waarbij de nieuwe medewerker alleen informatie ontvangt om goed te worden ingewerkt. Het gaat om boeien, begeleiden en binden van nieuwe medewerkers. Met een gastvrij welkomstprogramma:

  • Versnel je productiviteit en snelheid van de medewerker
  • Geef je een zachte landing op de werkplek
  • Bied je persoonlijke aandacht en erkenning
  • Verlaag je de werkdruk in de teams
  • Zorg je voor betrokken en enthousiaste medewerkers

Pak vroegtijdige uitstroom aan

Onboarding is de eerste stap in een samenwerking tussen een organisatie en haar nieuwe medewerkers. Een gastvrij onboardingprogramma zorgt enerzijds voor een snellere kwalitatieve inzetbaarheid van medewerkers en anderzijds voor een hogere mate van betrokkenheid bij nieuwe medewerkers. Op die manier pak je vroegtijdige uitstroom van personeel aan.

Uitstroom van nieuwe medewerkers binnen de eerste maanden is geen uitzondering. Ook niet in de zorg. Voorkom daarom dat nieuwe medewerkers via de achterdeur vertrekken, terwijl je ze net hebt binnengehaald. Dit brengt niet alleen veel (dubbele) kosten met zich mee, ook kost het veel extra tijd voor o.a. HR, leidinggevenden en teams die elke keer nieuwe medewerkers moeten opvangen en inwerken.  

Creëer betrokken medewerkers met onboarding

Een onboardingprogramma zorgt er voor dat je de nieuwe medewerker boeit, begeleidt en bindt. Kortom, de medewerker voelt zich thuis, voelt zich zelfverzekerd in zijn rol en is trots op zijn werkgever. En die betrokken medewerkers presteren vaak beter, verzuimen minder en vertrekken minder snel uit de organisatie.

Ontvang nieuwe medewerkers vanaf het eerste contactmoment op een gastvrije wijze en ga met elkaar een duurzame relatie aan. Bekijk bijvoorbeeld hoe Aafje Hulpthuis het welkomstprogramma samen met ons heeft ontwikkeld.

Faseer alle informatie in onboarding

Voorkom dat medewerkers zich overweldigd voelen door alle nieuwe informatie. Onze onderwijskundigen kijken naar de behoefte van de medewerker en faseren vervolgens de informatie die jij als organisatie wilt geven.

Op die manier bied je informatie aan op het moment ze dat echt nodig hebben. Niet alleen onthouden ze de informatie beter, ook wordt inwerken daardoor efficiënter.

Elke fase staat voor een bepaalde periode, waarbij wij rekenen vanaf het moment dat de handtekening onder de arbeidsovereenkomst is gezet. Uiteraard is het verstandig om onboarding naadloos aan te laten sluiten op de werving en selectie procedure en activiteiten, zodat de verwachtingen van de nieuwe medewerkers aansluiten op de werkpraktijk.

Boeien: enthousiasmeer en geef zelfvertrouwen

Voordat de reis daadwerkelijk van start gaat, moet de reis goed worden voorbereid. Een eerste kennismaking met de organisatie die plaatsvindt vóór de eerste werkdag. Boeien vindt voornamelijk plaats in de ‘preboardingfase’ en start zodra de handtekening is gezet op de arbeidsovereenkomst.

Een belangrijk onderdeel van deze fase is dat de medewerker zich welkom voelt en uitkijkt naar de eerste werkdag. Je geeft de nieuwe medewerker het vertrouwen de goede keuze te hebben gemaakt. Bovendien verstrek je informatie die noodzakelijk is om te weten, voordat de eerste werkdag zich aandient. Zo voorkom je vervelende verrassingen voor de nieuwe medewerker.

Begeleiden: bied een zachte en persoonlijke landing

Het is de eerste werkdag van de medewerker en de medewerkersreis gaat beginnen. Deze fase duurt vaak vier tot twaalf weken. Deze fase staat in het teken van het leren kennen van directe collega’s, de werkwijze bij de cliënten, de organisatie (zowel de structuur, cultuur en processen) en de functie.

Maar deze fase staat ook in het teken van de medewerker zelf: ‘Wat is mijn rol?’, ‘Wat wordt er van mij verwacht?’ en ‘Wat mag ik van de organisatie verwachten?

In deze fase kun je op allerlei verschillende interactieve manieren informatie overbrengen aan de medewerker én het gesprek met de nieuwe medewerker aangaan, zodat je diegene op een goede wijze begeleidt. Bied daarom informatie aan op het moment dat de medewerker daar behoefte aan heeft en laat hem of haar zien wat de voortgang is in het programma.

Binden: motiveer én inspireer

Waren de eerste maanden nog spannend en nieuw, nu begint het wat meer te wennen. De fase van postboarding is aangebroken. Het is tijd om aandachtig terug te kijken op de eerste arbeidsmaanden om te laten zien waarin je elkaar waardeert en wat de medewerker nodig heeft om verder te groeien. Op die manier speel je in op de persoonlijke ontwikkeling en erkenning van de medewerker en bouw je een band op met elkaar.

Van microlearning tot performance support

De fasen van het onboardingprogramma kunnen op allerlei creatieve manieren en met laagdrempelige oplossingen uitgewerkt worden.

Denk aan welkomstvideo’s, korte introductievideo’s voor systemen, een buddy-programma, e-learning over onmisbare thema’s, interactieve microlearning of quizes om te kijken of je als medewerker alles goed hebt begrepen. De mogelijkheden zijn legio!

Samen met jou kijken we wat het beste bij jouw zorgorganisatie én medewerkers past, zodat het onboardingsprogramma aansluit op de wensen, behoeften én uiteraard de werkpraktijk.

Nieuw: onboardingapp Coach2go

Coach2go is de digitale hand van de nieuwe medewerker. De app begeleidt de nieuwe medewerker op een toegankelijke en gastvrije wijze door informatie aan te bieden die voor hem of haar op dat moment relevant is. Bovendien krijg je als organisatie inzicht in de tevredenheid van de nieuwe medewerkers.

De app creëert bewustzijn en reflectie bij de nieuwe medewerker waardoor hij zich thuis voelt in de organisatie en zijn weg succesvol weet te vinden.

Lees meer over Coach2go

Vragen? Neem contact op met Rob


Wil je inspiratie opdoen hoe je medewerkers het beste kan verwelkomen? Of heb je veel ideeën maar is het lastig om de vertaalslag te maken naar concrete oplossingen?

Ik laat je graag zien hoe wij samen met andere zorgorganisaties nieuwe medewerkers boeien, begeleiden en binden. Neem vrijblijvend contact met me op, dan doen we een kop koffie.


  06 82 33 54 82
  robsauer@educared.nl

Meer weten over Onboarding?

Duik hieronder in één van onze projecten