PROJECTEN / Leren op maat / Blended learning geriatrische revalidatie

Blended learning geriatrische revalidatie


Aafje heeft verschillende locaties waar revalidatiezorg wordt aangeboden aan revalidanten. Deze vorm van zorg is kortdurend en heeft als doel om revalidanten terug te laten keren naar hun thuissituatie. Op deze locaties werken multidisciplinaire teams samen om zo goed mogelijke zorg te leveren. De Verpleegkundigen, Verzorgenden en Helpenden hebben een belangrijke rol binnen deze teams.

Echter, de Helpenden ervaren nog niet altijd wat een goed revalidatieklimaat voor de revalidant inhoudt. Aan Educared de vraag om een blended learning op te zetten waarin de huidig aangeboden theorie op een praktische manier wordt aangeboden.

Vraagstuk

De Helpende heeft een functie en achtergrond die vragen om een nieuwe opzet en inhoud van de leerinterventie. Deze doelgroep heeft namelijk meer behoefte aan interactie en een praktische vertaalslag. De belangrijkste uitgangspunten van de nieuwe leerinterventie zijn: bewustwording over het revalidatieklimaat en de rol van de Helpende hierin.

Aafje heeft verschillende thema’s die ze terug willen zien in de blended leerinterventie. Dit gaat om:

  • Het revalidatieklimaat binnen Aafje;
  • Psychosociale aspecten bij revalidatiezorg;
  • Achtergrondinformatie over ziektebeelden en wat je hierbij wel en niet doet in het revalidatieproces;
  • Signalering en rapporteren.

Onderdelen blended leerinterventie

Voor de blended learning wordt gebruik gemaakt van twee verschillende leerinterventies. Er is gekozen voor een interactieve e-learning en fysieke bijeenkomsten. In de e-learning leert de Helpende hoe hij/zij de revalidant zo goed mogelijk kan ondersteunen tijdens de revalidatie. In de fysieke bijeenkomsten worden werkboekopdrachten en aanvullende informatie besproken.

Wat maakt de e-learning interactief?

We hebben drie casussen uitgewerkt met verschillende vraagstukken die voortvloeien uit de dagelijkse praktijk. Voor de casussen is op locatie gefilmd en met een acteur is de situatie zo realistisch mogelijk nagespeeld. Deze video’s worden in de e-learning afgewisseld met theorie en oefeningen. De Helpende kan op informatiepunten op foto’s klikken, moet sleepoefeningen uitvoeren, de video’s bekijken en bijbehorende vragen beantwoorden.

Fysieke bijeenkomsten

De afwisseling van een interactieve e-learning met fysieke bijeenkomsten maakt het een blended leerinterventie. Bij de fysieke bijeenkomsten is een trainer van Aafje aanwezig. Tijdens de bijeenkomsten worden de werkboekopdrachten besproken en wordt belangrijke informatie herhaald. Daarnaast wordt aanvullende informatie verstrekt en gaan de deelnemers aan de slag met interactieve werkvormen waarbij theorie uit de e-learning wordt geoefend.

Het resultaat

In dit project hebben Nena, Michelle en Bas in verschillende fases gewerkt bij het ontwikkelen van de blended leerinterventie. Vanaf half mei 2022 kunnen medewerkers van Aafje deze e-learning volgen via het LMS, waarop de fysieke bijeenkomsten volgen. Tijdens het proces kunnen ze de leercoach van Aafje raadplegen.

In de e-learning gaan de Helpenden aan de slag met de casussen van:

  • Hetty Brom – Heup problematiek
  • Elly Bosch – Schouder problematiek
  • Andrea Dumitru – Amputatie onderbeen

ūü镬† Neem zelf een kijkje in deze interactieve e-learning:

Nieuwsgierig?
Neem vrijblijvend contact met ons op
voor een afspraak



Neem contact op