Webinar: Blij(f) in de leerstand



Jan van Setten heeft in ons vorige webinar ‘van weerstand naar leerstand‘ goed laten zien hoe je medewerkers uit de weerstand krijgt, zodat ze vervolgens openstaan om iets nieuws te leren. Tijd voor stap 2: het aanbieden van slimme leeroplossingen die goed aanslaan bij je medewerkers, zodat zij ook echt in die leerstand blijven.   

Maar hoe zien die leeroplossingen er dan uit? Hoe stimuleer en motiveer je de medewerkers tijdens het leren?

Met plezier presenteren wij hoe je leren:

  • Voor de medewerker fun houdt
  • Relevant maakt voor de specifieke functie
  • Functioneel maakt in de praktijk

 

Logisch leren

Ons uitgangspunt is altijd dat de medewerker leert op het moment dat hij daar behoefte aan heeft, om het vervolgens direct in de praktijk tot uitvoering te brengen. Leren, borgen en toepassen zijn daardoor onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bovendien moet vaak de nut en noodzaak van het geleerde gezien worden. Tijdens het lunchwebinar laten Michelle de Rooij (instructional designer) en Marc van Harten  (onderwijskundige) concrete praktijkvoorbeelden zien hoe je:

  • Leren integreert op de werkplek
  • Medewerkers op een natuurlijke wijze in de leerstand zet
  • Het geleerde laat beklijven
  • Hoe je de leerbehoefte van de medewerkers centraal zet

 

2 praktijkvoorbeelden uit de zorg

Case 1: Inzetten van performance support
‘Onze medewerkers willen graag meer houvast hebben rondom voedselveiligheid. De jaarlijkse training is goed op orde en wordt goed bezocht, maar de medewerkers merken dat de kennis, kunde en vaardigheden niet voldoende blijven hangen. Hoe zorgen we ervoor dat we die informatie aan de medewerker verstrekken op het moment dat hij dat écht op de werkplek nodig heeft?’

Met plezier laten wij verschillende interventies zien die bijdragen aan het leren op de werkplek (werkplekleren), zodat medewerkers direct de juiste handelingen uitvoeren in hun functie.

Case 2: Blended leertraject met een ideale mix voor de doelgroep
Onze huishoudelijke medewerkers hebben een belangrijke taak bij het proactief opsporen en signaleren van risico’s en problemen op het gebied van gezondheid en welzijn van mensen. Ze kunnen daarom nog wat meer toegerust worden in het begeleiden en het actief signaleren van veranderingen in situaties van de cliënt.

Het blended leertraject Signaleren en Begeleiden is een ideale mix van leerinterventies geworden, bestaande uit workshops, een interactieve e-learning met verschillende klantsituaties (in video) en een train-de-trainer workshop.

 

Schuif je ook aan?

Werk je bij een zorgorganisatie én houd jij je bezig met leren en ontwikkelen? Meld je dan zeker aan voor dit praktische webinar.

Datum: donderdag 1 april 2021
Tijd: 12.30 – 13.00 uur
Waar: online webinar

 

MELD JE NU AAN!


01 april

12:30 uur

Online

Interesse?
Meld je nu aan voor dit event!